نمونه‌هایی از تاثیر فناوری در صنعت مُد

کوکو شنل جایی گفته بود «مُدها عوض می‌شوند اما استایل‌ها ماندگارند». هر نظری در این درباره داشته باشید، مقوله‌ی دیگری هم هست که با مُد عوض می‌شود: فناوری. با توجه به حجم نوآوری‌های این روزهای صنعت مُد، ترکیب این دو تقریباً منطقی به‌نظر می‌آید. به‌هرحال، فناوری امکانات خیلی بیشتری ایجاد می‌کند.

چند نفری هستند که با ترکیب استایل و کاربرد صنعت مُد را یک مرحله جلوتر برده‌اند. از میان بدعت‌های متنوعی مانند کُت‌هایی با قابلیت تبدیل به هات‌اسپات و مسیریابی یا پیراهن‌هایی که باعث می‌شوند درباره‌ی گفتن دروغ‌های کوچک مصلحتی هم تجدید نظر کنید، 13 پروژه‌ی در دست اقدام گردآوری کرده‌ایم که امکان تحقق دارند.

نمی‌شود با قطعیت گفت کار این استایل‌های آینده‌گرا می‌گیرد یا نه، اما در هر حال ظاهر حیرت‌انگیزی دارند.

 

کُت پارازیت‌انداز CHBL

این کت را شرکت معماری اتریشی کوپ هیملبلاو (Coop Himmelb(L)au) طراحی کرده و می‌توانید با پوشیدنش غیب شوید. نه! این کت شِنِل نامرئی‌ هری پاتر نیست. اتفاقی که می‌افتد این است که پارچه‌های فلزپوش‌شده‌ی کت جلوی امواج رادیویی را می‌گیرند و پوشنده‌ی کت دیگر برای ابزارهای مُدرن قابل ردیابی نیست. از یک نظر فوق‌العاده است چون اطلاعات کارت اعتباری‌تان امن خواهد بود، اما وقتی این کت را به‌تن می‌کنید، دیگر نمی‌شود از طریق تلفن با شما تماس گرفت.

 

پالت باران

از آنجا که باران اسیدی هنوز تهدیدی برای سلامت عمومی است، داهیا سون (Dahea Sun) طراح کره‌ای ساکن لندن یک لباس زنانه به رنگ کلم طبیعی ساخته که می‌تواند هنگام فرود باران روی پارچه‌اش به‌عنوان شناساگر PH عمل کند. عجیب‌تر آنکه حتی یک اپلیکیشن تلفن هوشمند هم دارد که به افراد این امکان را می‌دهد که تغییرات رنگش را اسکن و روی پایگاه‌ داده‌ی ابری آن آپلود کنند. این کار باعث می‌شود داده‌های محیط‌زیستی باقی نقاط جهان از نظر بارش در لحظه به‌روز شود.

 

سرهمی بی‌بی (BB)

این نمونه‌ی اولیه که طراح آن بور اکرسدیک (Borre Akkersdijk)، فعال عرصه‌ی نساجی اهل هلند، است در واقع برعکس کتِ پارازیت‌انداز است چون در بافت خود سیم‌های مسی دارد که وای‌فای، جی‌پی‌اس، ان‌اف‌سی و بلوتوث را فعال می‌کند و با این کار شما را به یک هات‌اسپات با قابلیت پخش موسیقی تبدیل می‌کند. با این حال، این همه سیم‌ به شما آسیبی نمی‌رساند چون دو لایه پنبه برای حفاظت از سیم‌های مسی داخل لباس تعبیه شده که پوشیدن آن را راحت می‌کند.

 

پروژه‌ی سوسمار کارما

چه می‌شد اگر کنترل انرژی خود را در دست می‌گرفتید و از آن برای تغییر نمای یک پارچه‌ی خاص استفاده می‌کردید؟ گروهی از محققان دانشگاه کنکوردیا در مونترال کانادا موفق شده‌اند اجزایی الکترونیکی وارد بافت چندتکه‌ی پارچه کنند که همین‌ کار را می‌کند. این محققان حتی دنبال کاربردهای دیگر این پارچه‌ هم هستند، مثل استفاده برای شارژ یا اهداف پزشکی. به‌دلیل انجام تحقیقات بیشتر، این لباس به این زودی‌ها وارد خرده‌فروشی‌ها نخواهد شد.

 

لباس نگاه‌شناس

این لباس می‌فهمد دارید نگاهش می‌کنید. این لباس که فناوری ردیابی چشم در آن کار گذاشته شده به نگاه انسان واکنش نشان می‌دهد. نگاه کردن به این لباس موتورهای کوچکی را روشن می‌کند که باعث حرکت بعضی قسمت‌های لباس می‌شود. این لباس دو لایه دارد که یکی از لایه‌ها با رشته‌های شب‌تاب پوشیده شده که از پارچه‌ی توری آویزان‌اند و دیگری بافت‌های شب‌نمایی دارد که لایه‌ی زیری‌اش را تشکیل می‌دهند.

 

نادیده‌ها

نظرتان درباره‌ی لباسی که به آب‌وهوای اطرافتان واکنش بدهد چیست؟ حالا ژاکتی با کریستال مایع کار شده تا به اصطکاک واکنش دهد. لوران بوکر (Lauren Bowker) این کار را با ترکیب فناوری نساجی و جوهر انجام می‌دهد. مختصری باد یا کمی نور خورشید روی این تکه لباس زیبا اثر می‌گذارد.

 

زنده‌پاد (Living Pod)

یینگ گائو (Ying Gao)، همان طراح مُد اهل مونترال که لباس نگاه‌شناس را ساخته، زنده‌پاد را هم که به‌نظر زنده است و نفس می‌کشد خلق کرده است. تاهای این لباس در معرض نور پیچ‌وتاب می‌خورند و سرعت حرکتشان هم با شدت نور تغییر می‌کند. نکته‌ی فوق‌العاده‌ی این لباس طبیعی بودن این حرکات است.

 

مُد خورشیدی پوشیدنی

این یکی به کار مینیمالیست‌ها می‌آید. پنل‌های خورشیدی کریستالی روی آویزهای چرم شانه و کمر این ژاکت‌ها کار گذاشته شده‌اند تا زیر آفتاب رخ‌نمایی کنند و وقتی بلااستفاده‌اند پنهان شوند. اگر این لباس را یک ساعت در هوای کاملاً آفتابی بپوشید، آن‌قدر انرژی ذخیره می‌کند که بتواند یک گوشی تلفن هوشمند را تا ۵۰درصد شارژ کند.

 

لباس احساس‌شناس بوبِل

طراحی اولیه‌ی فیلیپس دیزاین (Philips Design) به ما پیش‌نمایی از آینده‌ی صنعت مُد ارائه می‌دهد که در آن لباس دیگر نه صرفاً در کار محافظت از بدن، که نشانگر احساسات ماست و تبدیل به نوعی ارتباط پیشرفته می‌شود. لایه‌ی اول لباس حاوی حسگرهای بیومتریکی است که احساسات را به شکل نورهای رنگارنگ در لایه‌ی دوم و بیرونی پارچه نشان می‌دهند. این لباس هم زیبایی حیرت‌انگیزی دارد هم کارایی.

 

لباس مقدس

این لباس به کار کسانی که وجدان ضعیفی دارند نمی‌آید، چون پوشنده هر بار که دروغ بگوید درواقع خود را تنبیه می‌کند. این لباس مجهز به یک سیستم تشخیص گفتار است که دائماً در جست‌وجوی دروغ است. این لباس وقتی حرف می‌زنید روشن می‌شود و شدت نورش با افزایش احتمال دروغ بیشتر و بیشتر می‌شود. اگر جرئت کردید و دروغ گفتید، روشن می‌شود و چشمک می‌زند و همزمان با یک شوک الکتریکی کوچک در واکنش به دروغ، شما را به حیرت وامی‌دارد.

 

عاشق پاپاراتزی

اسمش واقعاً گویای همه‌چیز است. در این لباس ۶۲ ال‌ای‌دی حساس به فلاش دوربین کار گذاشته شده و وقتی از آن عکس بگیرند روشن می‌شود. روش بسیار خوبی است برای این که به پاپاراتزی‌ها یادآوری شود ستاره‌ی واقعی کیست:‌ همین لباس!

 

لباس دودی

در نگاه اول، این لباس فقط با زرق‌وبرقش چشم شما را می‌گیرد. اما در اصل، این لباس با یک سیستم حسگر باتری‌خور مبتنی بر میکروکنترلر کار می‌کند که می‌تواند وقتی کسی نزدیک شما است تشخیص بدهد و اگر به فضای شخصی‌تان تجاوز کرد دود آزاد کند. برای هشدار به آدم‌ها برای عقب‌ رفتن چطور است؟

 

لباس عنکبوتی رباتیک

این لباس، با تلفیق علم رباتیک و صنعت مُد، شش پای رباتیک برای خودش جفت‌وجور کرده که روی شانه‌هایش سوارند و به حرکات اطراف واکنش نشان می‌دهند. این لباس نیز با مضمون «فضای شخصی» سروکار دارد. توجه افراد کنجکاو را جلب می‌کند و در عین حال از کاربر پوشنده‌ی لباس محافظت می‌کند.