چگونه فناوری صنعت مد را دگرگون میکند

چند سالی است که فناوری وارد صنعت مد نیز شده است. تحول مدل فروش از فروشگاههای فیزیکی تا فروش بر بستر تجارت الکترونیک در
خردهفروشی محصولات مُد را نمی توان نادیده گرفت. فناوری در کسب و کارهای صنعت مد همچون تمام حوزههای مختلف دیگر انقلابی بهپا
کرده و خصوصا به کارگیری فناوری مجازیسازی ) Virtual Technology ( به کارآمدی و بهرهوری بیشتر فرآیندهای صنعت مد منجر شده
است. بخش خردهفروشی در صنعت مد نیز در راستای این تحولات خود را با دورنمای جدید فناروانه و شرایط جدید تطبیق میدهد.
خردهفروشی در واقع صنعت کوچکی نیست. این صنعت هم بهصورت فروشگاههای فیزیکی و هم در فضای سایبری، ویترین عرضهی محصولات
و خدمات مختلف است. زیرساختهای فروش بزرگ بینالمللی چون amazon ، ebay و wallmart ، از زیرساختهای شناختهشدهی
خردهفروشی با گسترهی بینالمللی هستند. بسیاری از فعالان خردهفروشی در جهان از فناوریهای نوین برای خدماتدهی بهتر استفاده
میکنند. اما در این شرایط و با وجود فناوریهای مختلف و متنوع و بسیار تخصصی، کدام فناوریها بیشترین تاثیر را در صنعت مد خواهد
داشت؟

اینترنت اشیا ) IoT )


اینترنت اشیا، فناوری و مفهومی است که می تواند یکی از بزرگترین فرصتهای صنعت مد باشد. این فناوری به ما این امکان را میدهد تا با
اشیایی که بهطور روزمره با آن سروکار داریم از طریق اینترنتی در تعامل باشیم. یعنی هم ما و هم اشیا بتوانیم اطلاعات را ارسال و دریافت
کنیم. این مفهوم در صنعت مد منجر به دگرگونیهای اساسی میشود. طبق آخرین گزارش موسسه Retail Vision Study ، 70 درصد از
تصمیمگیران صنعت خردهفروشی به منظور بهبود تجربهی خرید مشتریان، آمادگی خود را برای تطبیق با فناوری اینترنت اشیا اعلام کردهاند.
بهعنوان مثال، پوشاک قابلیت ارتباط و ارسال اطلاعات میان فروشنده و مشتری را خواهد داشت. یکی از نمونههای شاخص پیوند فناوری و مد،
برند NADI X است. این شرکت شلوار یوگایی ساخته که به حسگرهایی مجهز است که میتواند در زمانی که حرکات یوگای کاربر نادرست
انجام شود، از طریق ویبره، به کاربر هشدار بدهد که حرکت خود را اصلاح کند. درواقع حسگرهای این شلوار یوگا مثل یک تراز دیجیتالی، کاربر
را از ناصاف بودن بدن خود در حرکات مختلف مطلع میکند. پوشاک مجهز به فناوری اینترنت اشیا می تواند با کاربر خود در تعامل باشد.
همچنین با جمعآوری و انتقال اطلاعات میان مشتری و فروشنده و تولیدکننده، درک نیازهای مشتریان را برای تولیدکننده و عرضهکننده
تسهیل کند. درنهایت بهکارگیری این فناوری در صنعت مد می تواند تجربهی شخصیتری را خلق کند.

هوش مصنوعی ) AI )

 

یا » دادههای بزرگ « Big Data ، اصطلاحی فنی در صنعت فناوری اطلاعات است که امروزه زیاد آن را می شنویم یا در بارهاش میخوانیم.
کسب و کارهای زیادی در جهان امروز با این مفهوم و فناوری سروکار دارند. اما صنعت مد با این واژه تقریبا ناآشنا است. دادههای بزرگ
مجموعهی بسیار بسیار پرتعدادی از اطلاعات مرتبط هستند که از طریق آن می توان ارتباط میان رفتارها، الگوها و رویههای مختلف و بهویژه
مسائل مرتبط با انسان را تحلیل کرد. در جهان امروز صنعت خردهفروشی از دادههای بزرگ برای گسترش و بهبود خدماتدهی استفاده
میکند. در حال حاضر شبکههای اجتماعی یکی از مهمترین حوزههای وب است. شبکههای اجتماعی زیرساختی است که میتواند رویهها و مد
را تغییر دهد. اما آنچه اکثر کاربران و مشتریان نمیدانند این است که شبکههای اجتماعی همچون معدن طلایی از اطلاعات و دادهها است که
شرکتهای مختلف با استفاده از تحلیل این اطلاعات میتوانند مدهای آینده و رویههای جدید را پیشبینی کنند. به این ترتیب اطلاعات بدست
آمده از شبکههای اجتماعی، شکاف میان تولید و عرضه را کوچکتر میکند. بنابراین صنعت خردهفروشی بهجای جمعآوری دستی این
اطلاعات، از هوش مصنوعی برای گردآوری، وزندهی، طبقهبندی و تحلیل اطلاعات استفاده میکند.
یک نمونهی کاربردی از هوش مصنوعی در صنعت مد، اپلیکیشن Screenshop است که درواقع بر اساس فناوری تشخیص و تمایز تصویر
مبتنی بر هوش مصنوعی کار میکند. کاربران میتوانند با گوشی خود از تصاویر مجله یا هرتصویر دیگری عکس بگیرند و این اپلیکیشن تصویر
و برخی اطلاعات را برای برنامهای هوشمند ارسال می کند و پس از تحلیل عکس، محصولات مشابه آنچه در عکس وجود دارد از طریق
اپلیکیشن به کاربر معرفی و پیشنهاد میشود.

تجارت موبایلی


امروزه گسترهی دسترسی به اینترنت تقریباً در همهجا میسر شده است. دلیل این گستردگی گوشیهای هوشمند است. اپلیکیشنهای
شبکههای اجتماعی، کیف پولهای دیجیتالی و اپلیکیشنهای ارتباطی نهتنها زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده بلکه در حوزهی کسب و کار نیز
تعیینکننده است. تجارت موبایلی به سادهترین تعریف ایجاد زمینه برای خرید از طریق گوشی موبایل است. ما نهتنها میتوانیم بهوسیلهی
گوشی خرید کنیم، بلکه با داشتن امکاناتی چون کیف پولهای دیجیتالی Apple و Android Pay میتوانیم از طریق گوشی تراکنشهای
مالی هم داشته باشیم . طبق گزارش موسسهی BigCommerce ، از هر 3 نفر نوجوان، دو نفر ترجیح میدهند تا کالای مورد نظر خود را
بهجای خرید از فروشگاههای فیزیکی، از طریق الکترونیکی خریداری کنند. این روش خرید سریع و آسان است. یکی از بهترین نمونههای آن
گزینهی خرید در اینستاگرام است. بنابرین زیرساختهای فروش آنلاین تلاش میکنند تا هرچه بیشتر فرآیند خرید و پرداخت را به گونهای
مهیا کنند که انجام آن در گوشی راحت تر بشود.

واقعیت مجازی (VR)

امروز مشتریان میتوانند تنها با چند کلیک روی گوشی خود خرید کنند. اما یکی از مسائل مورد توجه برندها و زیرساختهای فروش
محصولات مرجوعی است که مشتری سفارش داده و پس از دریافت متوجه میشود که کالای مورد نظر با توصیف اینترنتی آن متفاوت است و
نیازهای او را برآورده نمیکند. اما فناوری واقعیت مجازی به نحو موثری این مشکل را در فروشگاههای فیزیکی و زیرساختهای فروش آنلاین
هماکنون یکی از داغترین مباحث بهکارگیری فناوری در صنعت مد است. به این ترتیب » آواتار « برطرف کرده است. به عنوان مثال، استفاده از
فروشگاههای فیزیکی و اینترنتی میتوانند با استفاده از اطلاعات و مشخصات سایز بدن مشتریان، و استفاده از آواتار شبیهسازیشده با
مشخصات مشتری، به مشتری نشان بدهند که لباس در بدن مشتری چگونه دیده میشود. مشتری میتواند پیش از آن که لباس را خریداری
کند، تصوری از آن را در وضعیت پوشیدهشده داشته باشد. چنین زیرساختهایی تجربهی خرید مشتریان را بهبود میبخشد و درنهایت صنعت
خردهفروشی را متحول میکند.

حسن ختام

دیجیتالیشدن صنعت مد باعث تکامل این صنعت میشود. با معرفی و بهکارگیری فناوریهای جدیدی چون هوش مصنوعی، اینترنت اشیا،
واقعیت مجازی و تجارت موبایلی، مشتریان میتوانند تجربهی خرید بهتری داشته باشند. تجربهی خریدی که هر چه بیشتر شخصیسازی شده
و مطابق با سلیقه مشتری است. این بهبود تجربهی خرید و شخصیسازی به برآورده شدن هر چه باکیفیتتر نیاز مشتریان منجر میشود. پیش
از این، چنین گسترهای از تغییر و تحولهای دیجیتالی حتی در تخیل ما هم نمیگنجیده و تنها میتوان انتظار پیشرفت سریع آن را داشت.
بنابراین زمان آن رسیده تا صنعت خردهفروشی محصولات و خدمات این صنعت تغییرات را با آغوش باز بپذیرند زیرا در غیر این صورت از سایر
رقبا عقب میمانند.